freya_victoria (freya_victoria) wrote,
freya_victoria
freya_victoria

Про хибні доводи та інформаційну війну

Читаю зараз книжку Дайани Халперн "Психологія критичного мислення".
Поміж іншим, вона аналізує найбільш поширені хибні доводи, які використовують з метою пропаганди.
Кілька цитат та прикладів з сьогодення.

"1. Влияние ассоциаций
Один из самых старых принципов психологии заключается в том, что если два
события происходят близко друг к другу во времени и/или пространстве, то в
человеческом сознании между ними формируется связь. Поэтому, когда
происходит одно из этих событий, человек начинает ожидать, что произойдет и
второе. Этот принцип широко используется в области политики, особенно для
создания эффекта ассоциированной вины. Допустим, вы читаете в газете, что
серийный убийца поддерживает кандидата в президенты. Такая поддержка
повредит кандидату, даже если он не хотел ее и никак не способствовал ее
получению."

Нескладно помітити, що асоційована провина активно використовується, щоб довести, нібито в Україні панує фашизм.
Пам'ятаєте, "москалів на ножі"? Відео з купкою дурків, які кричали це на Майдані, активно крутили по російських телеканалах.
Висновок, до якого підштовхували публіку цим відео: "всі, хто на Майдані - такі", "це для цього зібрався Майдан", "саме такі найбільш поширені серед українців", "всі українці такі".
Чи є ці люди репрезентативною вибіркою, чи ілюструють вони настрої всіх активістів Майдану, а тим більше - всіх українців? Звичайно ні. Але це неважливо для пропаганди, бо пропаганда тисне на емоції, не на розум.

"2. Доводы против личности
Доводы против личности (или по латыни — argumentatum ad hominem) — это
термин, принятый для обозначения «называния своими именами». С помощью
такой формы убеждения или пропаганды можно выступать против людей,
поддерживающих какое-либо дело, а не против самого дела. Например, нацисты
считали, что теория относительности неверна, потому что ее автором был еврей
Альберт Эйнштейн. Они никогда не рассматривали данные, свидетельствующие в
пользу этой теории или против нее, им было достаточно национальности ее автора.
Это принципиально иное применение ассоциативного эффекта. В данном случае
ассоциация формируется между идеей и человеком. Этот ложный довод основан на
том принципе, что если вам не нравится человек, поддерживающий некую идею, то
вы должны также выступать против идеи, поскольку между ней и человеком
существует связь."

Це дуже поширена метода, прикладів можна привести безліч.
Інколи з конкретної людини роблять жупел, щоб все, що хоч якось асоціюється з цією людиною набувало негативного відтінку.
Наприклад, такий жупел зробили з Бандери, його ім'я стало прозивним. Найчастіше його звинувачують в співпраці з нацистами. А далі вже працюють асоціативні зв'язки - якщо українці поважають Бандеру, то вони всі нацисти, як він. Насправді, не всі українці поважають Бандеру, співпрацював з нацистами він не набагато довше, ніж керівництво Радянського Союзу, а на Нюрнберзькому процесі він та його організація не тільки не були засуджені разом з нацистами, а ще й були визнані жертвами нацистських "чисток". Але все це не має значення, коли з кишеньки достають справжній жупел - БАНДЕРА.

"3. Упор на жалость
Заметить упор на жалость очень легко. Вам говорят: «Поддержите эту точку
зрения (или купите этот товар), поскольку необходима ваша помощь»."

Цей прийом теж активно використовується для виправдання агресії. Необхідність втручання у внутрішні справи України з самого початку пояснювалась тим, що тут нібито страшенно пригничують російськомовних громадян і вони, бідолашні, просто не зможуть жити далі, якщо Росія їм не допоможе. Як російськомовна громадянка України хочу додати, що думка самих цих громадян нікого не колише насправді, і якщо російськомовні громадяни чистою російської мовою кажуть: "Не надо нам вашей "помощи", отъебитесь от нас", то їх одразу записують в прибічники Бандери (див. пункт 2) та нагадують їм про "москалів на ножі" див. пункт 1), і більше ці російськомовні громадяни не заслуговують ані на яку допомогу, лише на образи та звинувачення.

"4. Популярность и рекомендации
Убедительность метода использования популярности (известного под названием
bandwagon — мода, повальное увлечение) базируется на человеческой потребности
в конформизме. Он убеждает людей поддержать какую-либо позицию или купить
определенный товар, потому что так поступают все. Ожидается, что люди, для
которых предназначено сообщение, примут определенные убеждения или купят
товар, чтобы ощутить свою принадлежность к упомянутым в сообщении группам.
Вариантом этого метода является использование рекомендаций. Всеми уважаемые
политики или кинозвезды поддерживают какую-либо точку зрения или товар.
Считается, что люди хотят быть похожими на тех, кого они уважают, поэтому они
выберут тот же дезодорант или пудру либо поддержат то же дело."

По "українському питанню" не висловився в Росії хіба що ледачий. Та ні, навіть ледачі. Таке враження, що рознарядка пройшла. Навіть Галустян та Гришковец, які не були помічені в особливої зацікавленності у політичних справах.

"5. Ложная дихотомия
Ложной дихотомией
иногда называют упрощение проблемы или черно-белые ложные доводы, когда
читателя просят выбрать одну из двух позиций, не предлагая ему других вариантов
или «серых областей», в которых сочетались бы различные аспекты каждого из
вариантов"
Теж активно викоростовується, найхарактерніший приклад - ця цитата з промови Путіна:
"Если выбирать между тем, что происходит на Донбассе и как люди живут в Крыму, то любой здравомыслящий человек выбрал бы сегодняшнее состояние у Крыма."
Ну звичайно, третього не дадено.

"6. Обращение к гордости или тщеславию
При обращении к гордости или тщеславию обычно пользуются похвалами и лестью."

Ну, "імперський комплекс" росіян експлуатують так, що аж страшно. Це ж все заради величі Росії, так? Ну, значить, це добра справа.

"7. Подтасовка и сокрытие информации
Подтасовка или сокрытие информации — это метод убеждения путем умолчания
об информации, свидетельствующей в пользу нежелательной позиции."

Цього теж забагато, всі приклади неможливо перелічити. Наприклад, російські та проросійські ЗМІ наврядчи наведуть такий факт, як те, що бандерівці були визнані жертвами нацистів Нюрнберзьким трибуналом. Замовчується зміст мовних законів, як того, який є чинним в Україні зараз, так і того, що був чинним до 2012 року - в жодному з них немає "заборони російської мови". Ну і, звичайно, належність "зелених чоловічків", які діяли в Криму до лав російської окупаційної армії, теж замовчувалась та навіть прямо заперечувалась. Потім визнали... Але ж це все заради величі Росії, так? (Див. п.6.)

Далі буде :)
Subscribe

Recent Posts from This Journal

  • Українські прислів'я і приказки

    Деякі прислів'я та приказки мають варіанти з маловідомими кінцівками, подекуди неочікуваними))) Можете спробувати вгадати :) "Язик доведе…

  • Аффтар (жжот): Arhistratig

    *** анфиса буферную зону имеет впереди себя что крайне затрудняет доступ к её загадочной душе *** ну да я обещал я помню но это же не прямо щас…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments